سواد خواندن، يکي ازمهم ترين توانايي هاي اکتسابي دانش آموزان در دوره آموزش ابتدايي است. مهارت خواندن، پايه يادگيري همه موضوعات درسي و غير درسي است. مطالعه کودکان مي تواند براي تفريح يا براي رشد فردي آن ها باشد و آن ها را قادر به شرکت در اجتماعات بزرگ تر سازد. مطالعه پر بر مبناي مفهوم توانايي خواندن يعني توانايي تفکر، تعمق و بازتاب بر متون مکتوب و استفاده از اين متون به عنوان ابزاري براي دستيابي به اهداف فردي و اجتماعي (به عبارت ديگر خواندن براي انجام دادن) شکل گرفته است. امروزه نيز به جاي تأکيد بر مهارت و درک خواندن، بر توانايي دانش آموزان در استفاده از اطلاعات کسب شده از طريق خواندن تأکيد مي شود. در مطالعه پر، سواد خواندن به توانايي درک و استفاده از قالب هاي متني اشاره دارد که مورد نياز جامعه هستند و يا براي فرد ارزشمندند. اين تعريف براي تمام سنين و بيشتر زبان ها درست است و اهميت خواندن در مدرسه و زندگي روزانه را نشان مي دهد. تعريف مطالعه پر از سواد خواندن عبارت است از :« توانايي درک و استفاده از قالب هاي متني که مورد نياز جامعه هستند و يا براي فرد ارزشمندند. افرادي که متني را مطالعه مي کنند به شکل هاي مختلف آن را معنا بخشي مي کنند. آن ها مي خوانند تا ياد بگيرند، مي خوانند تا در اجتماعات مختلف مدرسه يا زندگي روزانه شرکت کنند و يا براي سرگرمي و لذت بردن مطالعه مي کنند».
اين نگاه به خواندن برگرفته از نظريه هايي است که سواد خواندن را به عنوان فرايندي سازنده و تعاملي مي دانند. معنا از تعامل بين متن و فردي که آن را مطالعه مي کند و در بافت تجربه اي خاص از خواندن، ايجاد مي شود. افراد قبل، حين و بعد از خواندن، از مجموعه اي از مهارت ها، راهبردهاي شناختي و فراشناختي و دانش براي معناسازي استفاده و براي کسب دانش براي ارتباط با دنيا و خودشان از متون مختلف استفاده مي کنند.(برگرفته از كتاب در دست انتشار "فهم پر" )
درباره این سایت